Bila Kalkulator Berbicara

Thursday, October 27, 2011

Renungan bersama


Pernah tak kita renungkan, betapa kita tak sanggup buat solat sunat tapi sanggup tak tidur malam untuk buat
homework. Tahukah kita, Ibnu Sina studynya disulami dengan zikrullah. Apabila terasa buntu segera bangkit dan solat dua rakaat memohon petunjuk dari ALLAH. Kita? Study disulami dengan lagu-lagu lagha kononnya lebih mudah untuk masuk ke otak. Bila buntu, terasa otak sudah tepu, mulalah mencari hiburan atau paling kurang mengacau kawan.

Tapi bila ditanya, pandai berkata-kata. Jika belajar diniatkan kerana ALLAH, Insya ALLAH akan mendapat pahala. Agak-agaknya kerana ALLAH ke kita dengar lagu Metallica, Jennifer Lopez, Beyonce, Super Junior, 2AM, Siti Nurhaliza, Faizal Tahir, Yuna dan sebagainya? Atau kita niatkan kerana ALLAH bila menatap majalah Mangga, Hai, URTV dan sebagainya? Atau kerana ALLAH kah kita menonton Lord of the Ring, Spiderman, Harry Potter, Hantu Bonceng, Bini-Biniku Gangster, dan lain-lain?

Bila hati terasa gelap, sukar untuk menerima ilmu, mula bertanya sendiri. Apa SILAP aku? Solat tak
pernah sampai habis waktu. Tak pernah aku berdating atau berkasih-kasihan. Tapi SEDAR tak kita bahawa maksiat itu luas pengertiannya?

INGATLAH kita, matlamat kita bukan sekadar untuk jadi doktor, engineer, accountant, dan lain-lain, tapi apa yang paling utama ialah nak menjadi Hamba ALLAH yang dipandangNya di akhirat kelak.

Siapakah yang akan membantu kita di Padang Mahsyar nanti? Nak minta syafaat para artis ke? Takut-takut Rasulullah tak pandang langsung kepada kita. Nak kenal ikut tanda sujud pun, sujud tak pernah lama. Setakat
cecah dahi kat sejadah, lebih kurang satu saat. Kalau ikut bekas wuduk pulak, wuduk tak pernah sempurna. Jadi kalau Rasulullah tak kenal, macam mana
baginda nak mengaku yang kita ni umatnya?

Renungkan, dan perbaiki kelemahan kita. Bangkitlah menjadi Hamba ALLAH yang sentiasa mengingatiNya. 

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home